Friday, March 06, 2009

Melupakan Masa Lalu : Bagaimana?

بسم الله الرحمن الرحيم




Hari ini aku terbaca "Learn to forget the past", tajuk blog yang baru dikemaskini di http://blog.kusu.cc/ . Menarik lagi tertarik lantas aku pun tidak membuang masa dan klik pada pautan berkenaan. Mungkin sekarang ini memang keadaannya paling sesuai lagikan seperti si Kusu tu menulis untuk aku. Aku pun terus membaca segala yang terpapar dalam ruangan penulisan berkenaan. Ringkas tapi padat dengan pengertian untuk orang yang mengalami masalah macam aku sekarang. Masalah apa? Masalah dah terjauh dari sumber yang mampu menenangkan sekelian makhluk di samping membekalkan kuasa untuk terus hidup dengan penuh yakin dan bersemangat. Terima kasih Encik Kusu!!

“I learn to forget the past. Because there is no future in the past.”

But wait.. Al Quran always remind us by telling the past time story called “Sirah”. Maybe you realized it or not, 2/3 of the holy Quran stated about the Sirah. Because why? We learn from mistake. Thats all.

Kronologi senang. Jika kau berjalan hari ini ke sesuatu tempat, tiba-tiba kau termasuk ke dalam lubang najis tanpa kau sedari. Esok atau mendatang, korang mesti takkan lalu jalan tu dah kan. Itu dah pasti. Pekejadah nak masuk lubang yang sama berulang kali.. hee..

I’m now back to the basic. Al Quran :grin:

Kenapa aku cakap macam ni? Sebab aku tengah sedih. Bila orang tengah susah hati, baru dia nak ingat tuhan kan. Sombong punya manusia.

Ini petikan dari penulisan blog Kusu. Pinjam sebentar ya Encik Kusu! Memang begitulah manusia, aku pun ada menyelitkan firman Allah mengenai manusia yang hanya bertaubat dan mengingati Allah ketika ditimpa musibah dan kembali kepada kemungkaran bila nikmat sudah didepan mata (Sila baca entri sebelum ini).

Hohoh... Apa la nak jadi dengan aku ni yang semakin lemah.. 0o0oppss.. Mari mari kita cas semula iman dalam diri kita supaya kembali berkuasa insyaAllah...

"Back to the basic. Al-Quran & Sunnah"


Wallahu'alam....

Kredit untuk http://blog.kusu.cc/ kerana ikhsan gambar dan petikan penulisan beliau.

.................

1 comment:

  1. salam
    mmg manusia jarang ingat Tuhan masa senang, dah diberi ujian kadang2 masih salahkan
    Tuhan
    ...btw, nice post :-)

    ReplyDelete