بسم الله الرحمن الرحيم
Dari malam semalam, talian telefon mudah alih aku telah disekat dek penggunaan yang sudah mencecah had siling yang ditetapkan. Lalu aku masuk ke dalam laman web Celcom untuk pengguna, login dan terus klik pada Payment. Malangnya, sistem tidak dapat berfungsi untuk proses pembayaran bil secara atas talian. Petang tadi, aku membuat bayaran bil melalui CimbClicks dan segera memaklumkan kepada perunding perkhidmatan Celcom bagi membuka sekatan. Paling cepat setengah jam dan paling lewat ialah 24 jam bersamaan dengan satu hari.
Setelah setengah jam berlalu, aku terus mencuba tetapi masih gagal membuat sebarang panggilan dan menghantar sebarang mesej pesanan ringkas. Jam demi jam berlalu tetapi talian yang disekat masih belum dibuka lantaran menyukarkan aku untuk berhubung atas urusan penting. Malamnya aku perlu berjumpa dengan seorang Profesor Madya atas urusan ala-ala rasmi tetapi masalah ini membuatkan aku gusar kerana tidak dapat berhubung dengan wakil beliau bagi memastikan perjumpaan kami berjalan dengan lancar.
Walaubagaimanapun, alhamdulillah kerana setelah wakil beliau menghantar satu pesanan ringkas, aku cuba membalas dan ternyata, Message has been sent. Aku berbalas mesej pesanan ringkas menentukan masa dan tempat tatkala hemat diri untuk ke Melawati lantaran perjumpaan itu. Aku tiada masalah membuat beberapa panggilan kepada wakil Profesor Madya tersebut dan ditakdirkan, aku dan rakan-rakan selamat sampai ke majlis yang begitu mencurah-curah rezeki untuk kami kiranya, alhamdulillah. Perbincangan disamping pengisian oleh Profesor begitu lancar dan penuh berisi mengisi kekosongan ruangan memori-memori kami dan tidak lupa juga mi kari yang mengisi kekosongan perut-perut kami, alhamdulillah.
Selesai, aku dan rakan-rakan pulang ke rumah. Sebaik tiba sahaja di rumah, aku menghantar satu mesej pesanan ringkas buat wakil Profesor tersebut bagi mengucapkan ribuan terima kasih sambil bertanyakan saiz jaket beliau namun, Message barred. Retry? Ahh... masakan begini... disekat lagi? Aku lantas menghubungi lagi khidmat pelanggan Celcom dan bertanyakan masalah talian yang disekat kembali. Perunding tersebut menjawab, "Maaf encik, kes encik masih dalam proses. Sila tunggu selama 24jam." . Aku menjawab yang aku telah menghantar mesej dan membuat panggilan tanpa sebarang masalah sebelum itu. Tetapi jawabnya lagi "Encik pasti encik ada buat panggilan dan hantar SMS? Report kami di sini menyatakan yang talian encik masih disekat dan kami tidak membuat sebarang bukaan sekatan. Kes masih dalam proses.". Aku serta merta terkedu... "Takpelah.. terima kasih." aku terus mematikan panggilan hotline Celcom. Bagaimana pula sebelum pergi ke Melawati untuk berjumpa Profesor boleh buat panggilan keluar dan bila sampai di rumah talian disekat kembali? Lagi menghairankan bila orang Celcom tiada membuat sebarang bukaan sekatan dan kes masih dalam proses.
Hairan? Tiada yang mustahil bagi Allah S.W.T dan ini membuatkan aku bertambah yakin akan kekuasaanNya. Allah telah mempermudahkan urusan dalam perkara ini bagi mempertemukan aku dengan orang yang dikehendakiNya dan alhamdulillah. Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemurah lagi Maha Pengampun.
“Sesungguhnya perintah-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah!" maka terjadilah ia” (Yasin, 36: 82).
Wallahu'alam...>>>>>>
Tahniah2...nampaknya interview semalam berjalan lancar..siap dapat makan mee kari..dengan kek capuccino lagi..yamyam..hehe..
ReplyDeleteerm..apepun..perjalanan masih lagi jauh..ALLAH dah bukakan pintu langkah pertama..semoga dipermudahkan langkah2 seterusnya...:)..
Ahlan wa sahlan ya akhi...:)
huhu... pas nieh cek bil.. mesti free tuh... :D
ReplyDelete