Wednesday, April 15, 2009

RoboRealm, Pandangan Mata Untuk Robot Anda!

بسم الله الرحمن الرحيم




Pada minggu sebelum ini, saya telah menerima emel dari seorang sahabat sekuliah semasa menuntut di German-Malaysian Institute. Beliau meminta pandangan dan pengetahuan saya dalam bidang pengaturcaraan (programming) dalam bahasa C dan gabungan bersama perisian RoboRealm.

Memandangkan projek robot diploma saya ketika itu juga menggunakan kamera untuk tujuan pengawasan, sedikit sebanyak saya mempunyai pengalaman untuk dikongsi dengan beliau. Namun begitu, pada kali itu saya menggunakan JMF (Java Media Framework) dan kali ini beliau pula mengambil C dan RoboRealm sebagai alternatif.


Ini adalah kali pertama saya mendengar tentang perisian RoboRealm dan setelah membuat sedikit sebanyak pencarian melalui google, kiranya dapat saya kongsikan pula bersama rakan-rakan di blog saya ini.

RoboRealm adalah perisian yang digunakan untuk penglihatan komputer (menggunakan kamera), pemprosesan imej dan juga bagi tujuan-tujuan lain dalam penglihatan robot. Dengan menggunakan perisian ini, segala tugasan bagi anda untuk mengaturcara robot anda akan menjadi mudah dan ringkas!

Anda boleh mendapatkan maklumat selanjutnya mengenai RoboRealm di sini

http://www.roborealm.com/help/Getting%20Started.php

No comments:

Post a Comment